Dutch television VPRO
interview A small interview I gave about easyFuneral for the dutch television network VPRO during the Designweek 2013 (starting at 03:46)

Budgetbegraven
door Arjen Ribbens

Wat easyFuneral, een voorstel van ontwerper Mark Berkers (25) voor een prijsvechter in de uitvaartbranche

Waarom Twee jaar geleden overleed Berkers’ vader. De begrafenis kostten tot zijn schrik 6.000 euro. ,,Een plakje cake in de aula 1,50 euro. De eenvoudige kist, zes plankjes hout 800 euro. Voor dat geld koop je bij Ikea twintig simpele, houten kasten. Het is misbruik maken van kwetsbare mensen.” Zijn easyFuneral biedt een complete begrafenis voor duizend euro. onder andere met een kartonnen kist. ,,Zie het als een knipoog of als een opgestoken middelvinger.” Volgens Berkers kunnen jonge ontwerpers het zich niet meer veroorloven om enkel mooie stoelen te maken. ,,Wij moeten oplossingen bedenken voor sociaal relevante vraagstukken.”

Over vijf jaar ,,Hopelijk houd ik me dan als zelfstandig ontwerper bezig met maatschappelijk vraagstukken. Mensen wakkerschudden, dat is wat ik wil.”

NRC LUX Saturday 12-10-2013

Adformatie Friday 18-10-2013

Adformatie vroeg enkele designers rond de Dutch Design Week, die morgen begint, hun kijk te geven op het vak nu. Garech Stone van The Stone Twins – die tot afgelopen lesjaar aan het hoofd van de afdeling Man and Communication aan de Design Academy Eindhoven stonden – trapt af.

Design gaat al lang niet meer alleen over het ontwerpen van een stoel of lampje. Wat zijn de (onvoorziene) trends op dit moment – en welke implicaties hebben ze op het communicatie-vak?‘You’re right. In the world of design, there has been a seismic shift from the frivolous and the fanciful to design that really matters. Design that actually adds value: economic, cultural or social value. Design that is accessible and relevant. For perhaps the first time, many of the nominees in the Dutch Design Awards are real assignments that service the needs of real people , as opposed to vanity experiments funded by cultural grants.‘From personal experience, this “reality check” has also taken place in Design Academy Eindhoven. Unlike five years ago, the current crop of graduates are better prepared and equipped for the real world (or, dare I say it, “the marketplace”). Aside from their superb critical, conceptual and provocative minds, they also possess a healthy dose of empathy and realism. In particular, please check out the work from the Department of Man and Communication. These projects are definitely more inclusive and accessible…’Wie zijn de NKOTB (new kids on the block)? En waarom?‘The new kids are designers like Dave Hakkens, Mark Brekers with EasyFuneral and Juliette Schraauwers with “Het Grote Sex Boek” – two graduates from the Department of Man and Communication at the Design Academy Eindhoven – who are not afraid to share their ideas and plug into the collaborative power of the internet. These are designers uncontaminated by ego. Designers who prefer to put their projects in the limelight and not themselves.’En bestaat Dutch Design nog?‘If “Dutch Design” is characterized by traits such as adventure, singularity, quirkiness and wit – then yes. But, today Dutch Design has also embraced a sense of reality. Just look at the work of Daan Roosegaarde orDave Hakkens. Even, Marcel Wanders is making stuff for Marks & Spencer. One could say, Dutch Design has moved from the superficial to the super-real, from the exclusive to the inclusive.’

Grafischenieuwsbrief.nl Saturday 19-10-2013

Op 19 oktober was de Dutch Desgin Week van 2013 dan toch echt begonnen. Wij begonnen onze dag aan de Fuutlaan in Eindhoven. Hier stond het Design Perron, verdeeld over 6 locaties op loopafstand van elkaar.

Als eerste zagen wij de product ontwerpen van Jacco Bregonie, deze bestond uit stoelen, een spiegel. Ook zagen we hier de diverse stappen in het ontwerp van een stoel.

Even verderop is Studio Job te bekijken, een expositie die geheel in de stijl van Studio Job is vormgegeven. Enkele meters hiernaast zijn ontwerpen te zien van diverse designers. Bij binnenkomst van deze locatie zagen we gelijk de wasbakken en badkuipen van WET staan. Op deze locatie staat een route aangegeven op de grond d.m.v. rondjes om de vloer, door deze te volgen loop je door het hele gebouw, en zie je alle ontwerpen. Wij volgende deze rondjes en kwamen uit bij The Delta Mart, hier zie je een tentoonstelling met als inspiratiebron de Delta vaas. De ontwerpen van diverse designers en kunstenaars zijn hier te zien. Op de eerste verdieping waren ontwerpen van Maarten Schenkeveld.

Vervolgens stond een van onze persoonlijke hoogtepunten op de programma, de Witte Dame waar de graduation show van de Design Academy te zien is. De afgelopen jaren is deze locatie uitgegroeid tot een absolute must see tijdens de Dutch Design Week. Deze expositie vindt plaats op de vierde en vijfde verdieping van de Witte Dame aan de Emmasingel in het centrum van Eindhoven. Bij veel van de ontwerpen staan de designers bij hun werk, dit geeft je de mogelijkheid van de designer zelf te horen wat het verhaal is wat erachter zit.

Zo zijn we erachter gekomen dat Mark Berkers zijn ontwerp voor de EasyFuneral heeft gemaakt vanuit een persoonlijk verhaal. Hij vertelde ons dat hij bij het overlijden van zijn eigen vader zich realiseerde hoe duur sommige dingen waren. Hij ging kijken de prijzen van materialen, zo ontwerpt Berkers steeds vanuit een maatschappelijk aspect en onderzoekt dat wat van toepassing is op het onderwerp. We hebben weer veel nieuwe inspirerende presentatiemogelijkheden gezien en ontwerpen waar we onze ogen uitkeken naar de details die de ontwerpen bevatten. Aan het einde van het middag programma waren we ook uitgenodigd voor het avond programma. Tijdens deze Dutch Design Awards hebben we veel opgestoken en hiervan het volgende artikel gemaakt: klik hier voor het artikel (Dutch Design Awards 19-10-2013).

Bron en bekijk de foto’s: Facebook Pagina GrafischeNieuwsbrief